Po aplikaci anestezie, plombování zubu, po ošetření kořenového kanálku

Po aplikaci anestezie, plombování zubu, po ošetření kořenového kanálku Pokud byla při Vašem ošetření použita anestezie mohou být Vaše rty, zuby a jazyk až několik hodin zcela necitlivé. Vyhněte se žvýkání dokud anestezie zcela neodezní. Je normální, že po plombování bude zub citlivý (i několik týdnů) na teplé, studené, případně na skus. Nežvýkejte tvrdé jídlo na novou stříbrnou plombu 24 hodin. Jestli je to možné zkuste žvýkat na opačné straně. Pokud máte bílou výplň můžete kousat ihned po ukončení návštěvy. Jestli cítíte bolest při skusu, máte stálou bolest nebo se objeví otok zavolejte nám.

Informace pro pacienta po ošetření kořenového kanálku(ů).

Vážený paciente!
Bude u Vás léčen kořenový kanálek. Níže uvádím důležité informace. (Pokud čemukoli nebudete rozumět, zeptejte se mě osobně při ošetřování.)
Ošetření kořene je nutné, pokud došlo k zánětu nebo odumření "nervu" Vašeho zubu. To se projevuje nejčastěji bolestí, ale může být také náhodně nalezena při vyšetření chladem nebo na rentgenovém snímku bez jakéhokoliv subjektivního příznaku.
Ošetření kořenového kanálku zubu je většinou poslední pokus nemocný zub zachránit a zachovat v ústech. Úspěch takového zákroku nemůže zaručit žádný zubní lékař!

Primárně je nutné postižený zub izolovat od dutiny ústní pomocí latexové membrány (Kofferdam). Ten Vás chrání před spolknutím nebo vdechnutím kořenových nástrojů nebo oplachové tekutiny a také vytváří téměř sterilní prostředí pro soustředěný výkon ošetřujícího lékaře a jeho týmu při ošetření Vašeho chrupu.

Zanícená dřeň musí být odstraněna z vnitřku zubu pomocí různých malých nástrojů a dezinfikována výplachy a následně zaplněna sealerem (plnivem) a gutaperčovými čepy. Většinou je nutné při ošetření použít anestezii. Před a po ošetření je nutné pořídit několik rentgenových snímků.
Jako u každého lékařského ošetření, i u endodontické ošetření nastat komplikace, např.:
   -otok a bolest se mohou objevit při i po léčbě
   -poškození kořenových kanálků používání kořenových nástrojů (např.perforace)
   -zalomení kořenových nástrojů v kořenovém kanálku
   -zlomeni zubu
   -velmi vzácně může dojít k poškození čelistního nervu v čelisti nebo otevření čelistní dutiny, pokud jsou zuby postavené v jejich těsné blízkosti
   -přeplnění kořenového kanálku(které většinou nevadí :-)

Někdy je nutné ošetření v rámci protetické práce.

Jako doplněk k endodontickému ošetření jsou někdy nutné i další stomatologické zákroky, jako např. resekce kořenového hrotu, hemiextrakce a v případě neúspěchu i extrakce ošetřovaného zub.

Pokud není včas provedeno ošetření kanálků tak se zánět může rozšířit do okolní tkání - do čelistní dutiny, do sousedních zubů, do mandibulárniho kanálku, mohou nastat otoky, teplota, horečka atd.
Po ošetření a po odeznění anestezie (cca po hodině) se můžete cítit také unaven.
Bolest v zubu a v okolí ošetřeného zubu, která může také přetrvávat 3-4 dny po ošetření. V tomto případě použijte běžná analgetika, např. Ibalgin. V případě silné,dlouhodobé bolesti je nutné kontaktovat zubního lékaře.
Po ošetření kořenových kanálků také někdy dochází ke změně barvy korunky zubu(tmavne).